Od ledna se bude ve Škodě jednat také o takzvaných flexikontech, která umožňují firmě flexibilně reagovat na změny v poptávce na trhu. Letos už kvůli zvýšené poptávce po některých nových a přepracovaných modelech bylo několik směn navíc a chystají se další. Nárůst zájmu podle Škody zaznamenala nová Octavie nebo model Roomster, proto od září závod v Kvasinách, kde se Roomster vyrábí, přešel provoz z jednosměnného na dvousměnný.
Odbory chtějí vyjednáváním zajistit také využití kapacit v závodech ve Vrchlabí a v Kvasinách. Odbory ze Škody Auto už dříve uvedly, že chtějí v závodě v Kvasinách vyrábět nový sportovně-užitkový vůz (SUV), který by se měl objevit na trhu zhruba v roce 2016. Ve hře je ale podle nich údajně nevytížený španělský závod firmy Seat, která stejně jako Škoda patří do koncernu Volkswagen.
V japonsko-francouzské automobilce TPCA v Kolíně, která nyní připravuje novou generaci vozů a přibírá stovky zaměstnanců, ještě kolektivní vyjednávání nezačalo. "Začneme vyjednávat v lednu. Proběhla informační setkání se zaměstnanci a jejich názory jsou zapracovávány do budoucího návrhu," řekl ČTK předseda odborů Kovo při TPCA Ivo Navalaný. V TPCA se po minulém kolektivním vyjednávání zvýšily tarifní mzdy většině zaměstnanců o zhruba 490 korun.
Průměrná mzda zaměstnanců v tuzemském automobilovém průmyslu v prvním pololetí meziročně stoupla o 2,6 procenta na 31.778 Kč. Byla tak o téměř 30 procent vyšší, než celorepubliková průměrná mzda. Průměrná hrubá mzda na dělnických pozicích byla loni ve Škodě Auto zhruba 32.000 korun, v TPCA to bylo přibližně 29.000 korun.
zdroj: ČTK