Odboráře při vyjednáváních vede jejich předseda Jaroslav Povšík. Hlavním cílem odborářů je dosáhnout dohody o zaměstnanosti, udržení výhodného flexikonta a zajištění růstu mezd. Podle dřívějších informací odborářů by spodní hranicí pro růst mezd měla být letošní míra inflace. Udržení zaměstnanosti bude hlavním úkolem, protože se zhoršuje situace na automobilových trzích zejména v Evropě.
Vyjednávání o mzdách by tedy nemusela být tak napjatá jako v minulých letech. Například loni vedení automobilky s odboráři uzavřelo nynější platnou kolektivní smlouvu po několikaměsíčním jednání až 20. dubna, tedy 20 dní po skončení platnosti předchozí. Odboráři po 13 neúspěšných kolech jednání poprvé po pěti letech vstoupili do stávkové pohotovosti a pořádali informační mítinky.
Dnešní vyjednávání začalo kolem 14:00 a týmy odborářů a vedení podniku v něm podle informací ČTK pokračovaly i po 16:00. Podle Baláže je to už druhé vyjednávací kolo. Při prvním se odbory s firmou loni v prosinci dohodly na rozvržení pracovní doby, termínech hromadného čerpání dovolené a plánovaných odstávkách výroby. Zároveň byl schválen rozpočet pro sociální výdaje na letošní rok, který umožní pokrýt všechny plánované a garantované zaměstnanecké benefity, uvedl Baláž.
V mladoboleslavské automobilce jsou na tuzemské poměry dlouhodobě nadprůměrné platy. Průměrná hrubá mzda dělníků v roce 2012 přesahovala 32.000 korun. Povšík dnešní Mladé frontě Dnes potvrdil, že průměrné mzdy v automobilce bez členů představenstva poprvé přesáhly 40.000 korun. Firma na začátku letošního roku po celém světě zaměstnávala přes 26.000 lidí.
Kolektivní vyjednávání začne podle mluvčího Radka Kňavy také v kolínské automobilce TPCA. "Kolektivní vyjednávání máme standardně od začátku roku do konce března," uvedl. Platnost současné kolektivní smlouvy vyprší podle Kňavy v poslední březnový den. "Tarify se mění na začátku dubna," dodal.
zdroj: ČTK